Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii, stresul la locul de munca este definit ca reactia pe care oamenii o au fata de tipul si volumul cerintelor zilnice si fata de presiunea exercitata asupra lor ca sa rezolve taskuri ce le depasesc atributiile, pregatirea profesionala si ii pun in dificultatea de a le face fata cu succes. Stresul survine in multe circumstante, dar, in general, este accentuat, in egala masura, de lipsa sustinerii din partea leadership-ului companiei sau a colegilor de echipa ori de departament, si de controlul fragil al salariatilor asupra proceselor de lucru. De multe ori se creeaza o confuzie intre presiune sau provocare si stres si, frecvent, aceasta este folosita ca scuza pentru un management defectuos.
Negestionat corect, stresul la locul de munca are manifestari complexe, pe mai multe planuri:
- – deteriorarea starii fizice – oboseala, tensiune musculara, cefalee, palpitatii, tulburari de somn, probleme gastrointestinale;
- – afectarea starii psihice – depresie, stari de anxietate, iritabilitate, senzatia de suprasolicitare si de incapacitate de a face fata cerintelor, scaderea capacitatii de concentrare;
- – aparitia unor tulburari de comportament – absenteism, probleme de comunicare si relationare cu ceilalti, intoleranta, nerabdare, scaderea productivitatii, dezinteres.
Principalii factori de stres la locul de munca
Tinand cont de efectele pe care stresul la locul de munca le poate avea atat la nivel individual, cat si la nivelul companiei per ansamblu, primul pas pentru a construi o strategie eficienta in ceea ce priveste managementul stresului este identificarea principalilor factori care il determina si il favorizeaza.
Sarcinile neclare si termenele limita stranse
Unul dintre factorii de stres cel mai des invocati de angajati este legat de sarcinile trasate neclar si de termenele limita stranse. Acestea sunt consecinte fie ale lipsei de transparenta atunci cand sunt trasate directiile generale de actiune la nivelul companiei, fie ale unei organizari deficitare la nivel departamental.
Lipsa colaborarii eficiente intre colegi
Colaborarea eficienta cu managerii si colegii este unul dintre elementele cheie pentru obtinerea performantelor, indiferent de domeniul de activitate. Din acest punct de vedere, crearea unei atmosfere de lucru placute, care sa stimuleze creativitatea si comunicarea eficienta, asigurarea conditiilor optime de munca si de colaborare sunt esentiale.
Accentul pus pe dinamica personalului in interiorul departamentelor si interdepartamental, regulamentele interne privitoare la comportamentul adecvat la locul de munca, recrutarea si angajarea pe criterii obiective, care corespund cerintelor profesionale si culturii companiei, joaca un rol hotarator in construirea unor echipe solide. La nivelul acestora, trebuie sa existe, pe de-o parte, lideri pe care oamenii ii urmeaza, pentru ca se identifica perfect cu valorile promovate si au incredere in deciziile luate, si, pe de alta parte, este nevoie de adoptarea unei atitudini pozitive, indiferent de situatie, si de cultivarea unor relatii interpersonale bazate pe respect reciproc.
Lipsa echilibrului intre viata personala si cea profesionala
Un alt factor de stres major, specific lumii competitive in care traim, este lipsa unui echilibru intre viata personala si cea profesionala. Cand angajatii ajung sa simta ca problemele de serviciu le invadeaza spatiul personal, apare riscul dezvoltarii stresului cronic, ce poate duce inclusiv la burnout, sindrom profesional recunoscut de Organizatia Mondiala a Sanatatii si care este asociat cu starile depresive si diverse probleme de sanatate, cum ar fi bolile cardiovasculare sau hipertensiunea vasculara. In plus, lipsa timpului liber petrecut cu familia sau cu prietenii creeaza frustrari la nivel individual si relatii tensionate cu cei dragi. Toate acestea isi pun amprenta asupra performantelor angajatului, si, implicit, ale companiei, pentru ca in spatele succesului oricarui business stau salariatii profesionisti, motivati, deschisi catre inovatie si care se implica in proiectele care le sunt incredintate.